mandag 28. april 2014

Potetsalat



En god venn av meg spurte meg plutselig ut av det blå om jeg kunne spise potetsalat. Jeg stusset et øyeblikk, for jeg kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle spise potetsalat. Det var jo ikke noe godt.
Min venn derimot likte potetsalat veldig godt så da måtte jeg finne ut hva potetsalat var, hvorfor jeg ikke likte det og ikke minst lage en vegansk versjon. 


Jeg fant ut av det ikke-veganske i potetsalat var majones og til tider rømme. Ha! Piece of cake! Det kan jeg lage! 

Så jeg kjøpte inn poteter og purre og satte i gang. Husbonden i huset, ikke veganer og potetsalat-elsker, ble prøvesmaker. Og det falt absolutt i smak. Ja, selv jeg likte den veldig godt. Denne potetsalaten er altså SÅ god. Ikke verst. 

Den lages med Vegansk majones, også kalt "veganes". Fiffig!

Oppskriften er ganske stor, perfekt for grillparty eller en svært ivrig potetsalatelsker. Den kan fint halveres.

Til veganesen:
3 dl soyamelk (usøtet, viktig!!)
3 ts eddik
3 store ss sennep
1 1/2 ts sort salt (sort salt gir litt eggesmak, bruk vanlig salt om du ikke har)
Litt hvitt pepper
5-6 dl rapsolje

Ha alt unntatt oljen i en blender. Blend alt på full styrke en liten stund. Åpne topplokket og hell oljen nedi i en tynn stråle mens maskinen går på middels styrke. Du må kanskje stoppe og røre litt selv på slutten. Den skal bli veldig tykk, og den blir tykk fort. 


Potetsalaten:
Ca 1,5 kg poteter. Kokt og kuttet i kubikkcentimeter store biter.  
1/2 purre, småhakket. Prøv å få med både grønn og hvit del. 
1 grønt eple, skrelt og finhakket
5 cm lang agurkbit uten skall, finhakket
1 liten rødløk, finhakket
1/2 - 1 ss med sykteagurklake. (Forsiktig hvis du ikke liker sylteagurk)
Hvitt pepper
Sort salt 
Dill

Bland alt sammen, rør inn veganesen og smak til med salt, pepper og dill. 

2 kommentarer:

  1. JIPPI, denne skal testes ut til 17.mai :) :)

    SvarSlett
  2. Nydelig! Jeg har heller aldri likt potetsalat men er på vei til å like det ;) Denne ser kjempegod ut!

    SvarSlett