søndag 13. mai 2012

Meksikansk gryterett

Denne retten har fått sin inspirasjon fra Veganmisjonens hjemmelagde meksikanske gryte. Den ble knall god selv om jeg tok meg noen friheter og tilsatte litt ekstra.
Den er også veldig rask å slenge sammen. Tar ikke mye lengre tid en å åpne en Toro pose, men akk så mye bedre.



gryterett:
  • 1 stor gul løk, hakket
  • 1 halv chili, finhakket
  • 2 bokser bønner, skylt og avsilt (= ca 7 dl / eller 3 dl tørre som du legger i bløt over natta og koker møre) 
  • Jeg brukte en boks brune bønner og en boks kidneybønner.
  • 1 boks hakka tomater
  • ca 2-3 dl vann
  • 1 liten boks tomatpuré (140 g)
  • 1 ts sukker 
  • En liten skvis fersk limesaft (jeg hadde kun sitron, funket det også)
  • En halv grønn paprika
  • En halv gul paprika
  • Litt finhakket jalapenjos hvis du ønsker litt ekstra snert.
  • 1 liten boks mais (ca 200 g)
  • 1 rett i gryten-pose med fullkornsris, eller kok opp ris på forhånd.



krydder:
  • 3 ts malt spisskummen
  • 2 ts paprikapulver
  • 1 ts tørka koriander (eller en neve finhakket fersk)
  • 1 ts løkpulver
  • 1/2 ts hvitløkpulver
  • 1 krm chilipulver
  • 1 krm tørka chiliflak
  • ca 1/2 ts salt



1. Blank løken og chili i litt olje i en stor kjele. Den skal ikke bli brun, bare myk og fin.
2. Ta kjelen til side og tilsett krydderne + en liten klunk ekstra olje. Bland godt og stek det hele et minutts tid under stadig omrøring.
3: sett risen til koking
4. Tilsett resten av ingrediensene untatt mais. La det koke i ca 10 min. Smak på gryta, kanskje du vil ha mer chili eller salt. Tilsett maisen og kok 5 min til.
5. Bland inn risen til slutt og server med nachochips og salat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar