søndag 3. juni 2012

Tacopizza

Jeg liker faktisk best pizzaen min med kun digge grønnsaker på og ingen farse. Men denne gangen hadde vi lite grønnsaker og måtte spe på litt. Det ble til en digg tacopizza.





Pizzabunnen er basert på Veganeres Calzonedeig
Jeg lover den passer helt perfekt som pizzabunn også. Sprø utenpå, luftig og god inni.

  • 3 dl vann, ca. 40 grader varmt
  • 1 pakke tørrgjær
  • 1 ts sukker
  • 2 ts havsalt
  • 1 ts hvitløkspulver
  • 1 ts pizzaurter (oregano, timian, basilikum etc)
  • Hvetemel til passe konsistens. 
Begynn med vannet. Ha tørrgjær og sukker i vannet og rør godt. La det stå i 5 minutter så gjæren får "virke" sammen med sukkeret. Tilsett salt og krydder, og rør så inn hvetemel, litt om gangen, til deigen er fast og smidig. La heve i ca 1 time og kjevle ut på et bakepapir. Den hever mer i ovnen, så kjevle den ganske tynn. Jeg legger pizzaen oppå et oppvarmet stekebrett før fyllet legges på.

Fyllet lages med din favoritt farse/tvp. Hvilken er ikke så viktig. Stek farsen sammen med løk og tilsett taco-krydder. 
Tilsett dine favorittgrønnsaker. Denne gangen brukte jeg:
  • purre
  • syltet jalapenos
  • mais
  • paprika
Helt til slutt rører du inn litt salsa i fyllet og fordeler det utover pizzabunnen. 
Knekk opp litt nachos og ha dette over. Dryss over noe vegansk ost hvis du vil det. 

Stek på 225 grader i 12-15 minutter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar