søndag 3. juni 2012

Glutenfri pizzabunn

Etter å ha rivd meg i håret av glutenfrie pizzabunner tidligere, har jeg endelig funnet en som fungerer kjempebra.
Ikke ble den så tørr og hard som butikkjøpte, og heller ikke 10 cm tykk og smuldrete som en oppskrift fra Toro.
Bunnen ble god og sprø utenpå, men allikevel myk og god inni. Den kunne fint skjæres opp med pizzasaks, trengte ikke en gang motorsag som med ferdigbunnene du får på butikken.



Oppskriften ble til av en blanding mellom google søk, tips fra venner og ren og skjær flaks.


  • ½ pakke gjær
  • 2 dl lunken soyamelk
  • 1 ss fiber Husk
  • 2 ss olje
  • ½ ts salt
  • Pizzakrydder
  • Løkpulver

  • 1 ss rømme/yoghurt (jeg hadde egentlig tenkt å bruke naturell soyayughurt, men den var gått ut på dato, så da ble det soyarømme i stedet)
  • 4 dl Fin Semper mel + jyttemel. Jeg startet med 4 dl og bare pøste på videre med det jeg følte jeg trengte. 
  • Eventuelt noe lunkent vann om det skulle bli for mye mel.

Slik gjør du det:

Løs opp gjæren i lunken/ fingervarm plantemelk.
Visp i fiberhusk og la det svelle ca. 10 min.
Tilsett olje, salt, rømme/yoghurt og litt av melet.
Arbeid deigen godt, tilsett mer mel.
Dekk til og la den forheve i ca. 30 min.
Elt deigen godt og tilsett mel til deigen er smidig og lett å kjevle. Det er lettest å bruke hendene her og ikke kjøkkenmaskin.
Kjevle på bakepapir, og flytt den deretter over på et stekebrett. La den etterheve mens du varmer opp ovnen. Legg på ønsket fyll.
Stek på 250 grader i 10 minutter.
Spis!





1 kommentar:

  1. Har akkurat prøvd denne nydelige pizzaen! Har en samboer som har cøliaki og har enda ikke funnet en brukbar pizzabunn, men denne var bare helt nydelig! Det første jeg la merke til når jeg spiste pizzaen var at det ikke var den rare ettersmaken som er på mange glutenfrie pizzaer :) Takk for god oppskrift, håper det er greit at jeg deler den på bloggen min(med link til deg, selvfølgelig). Ha en fin helg videre :)

    SvarSlett