onsdag 3. juli 2013

Vegetarisk bacon - Facon

Savner du bacon? Det gjør ikke jeg. Jeg har nemlig facon. Tofu marinert med Liquid Smoke- røyksmak på flaske og deretter sprøstekt i olje.



Det et ganske lett å lage, men om du har en gammel stekepanne som min kan du forvente at den ikke ser ut i måneskinn etterpå. 

Jeg laget som alltid en stor porsjon, rester kan fint puttes i en boks og fryses ned. Stek i omganger slik at du får stekt tofuen skikkelig og ikke være gniten på oljen. 


  • To pakker fast tofu, eller den mengden du trenger.
  • Olje til steking
  • 4 ts Liquid Smoke. Jeg har fått fatt i min flaske på Meny, Oslo City (der hvor dressingene er)
  • 6 ss næringsgjær
  • 1/2 ts salt (smak til om du trenger mer)
  • En stor dæsj ketchup
  • 4 ss soyasaus

Press ut vannet av tofuen og kutt de opp i tynne biter. Jo tynnere de er, desto sprøere blir de, men ikke så tynne at du vil slite med å snu dem i stekepannen. 

Stek tofuen gyllen i en god mengde olje. Rør sammen marinaden i mellomtiden. 
Hell deretter over marinaden. Steker du i omganger, husk å dele opp marinaden også. Bland marinaden godt med tofuen og stek videre til tofuen er god og sprø. 

Legg tofuen deretter på kjøkkenpapir så oljerester kan renne av. 

Takk til Veganeren.com for oppskriften. 

1 kommentar:

  1. Mmmm. Lurt å lage stor porsjon ja. Holder seg godt i kjøleskapet og, jeg pleier å ha det i en tett boks, så bruker vi det feks. som pålegg. Niåringen min elsker facon på brødskiva. Rester av stekt soyafarse og, forresten. :D

    SvarSlett