torsdag 27. september 2012

Bergentur



Vi har vært en tur til gamle trakter, nemlig min fødeby Bergen. Lenge siden sist nå, så det var jaggu på tide. Litt lettere å dra på langtur når man er i permisjon.


Jeg burde gi honnør til alle bergenske veganere. Dere må være sterke. Vi dro på en liten shoppingtur. Skulle kjøpe litt klær til barna og håpet å finne noe til meg selv også. Bergen er visst ikke bare en kjøttby, de solgte også pels i omtrent annenhver butikk. Det er veldig fælt å gå rundt og se og lukte all den lidelsen. Gå rundt og håpe at verden snart vil våkne opp.
Jeg har irritert meg over busser, stinkende togvogn, kost meg med familien og spist mat.

Hva har jeg spist?

Masse junk! Magen min sa greit ifra allerede første dag på toget, at det å gaffle i seg potetgull og cola klokken 11 på formiddagen er ikke greit! Jeg hadde pakket lunsj til togturen også, men det er så lett å spise av kjedsomhet på slike reiser.

Neste dag ble det pommes frites til lunsj, vegansk pizza fra Dolly til middag (toppet med en god salat fra min kjære tante). Ellers en del godis i form av chips og Goodie good stuff.
Jeg merket at kroppen ikke likte all denne usunne maten. Jeg ble oppblåst, kviser har begynt å dukke opp og suget etter søtt og salt tar fullstendig overhånd. Jeg sitter og gleder meg til å komme hjem til juicemaskinen. Men stopper jeg å spise chips for det om?

Tredje dagen ble jeg dratt med på Roalds kro på Åsane. Kroer må være noe av det verste man kan dra på som veganer. Lukten er grusom, finnes ikke sunn mat og de som jobber slike steder vet knapt hva en grønnsak er. Jeg spurte hva de hadde av vegetarmat, fikk det obligatoriske spørsmålet om fisk var en grønnsak, for deretter å bli tilbudt en vegetarburger. Hva?? Hadde de vegetarburger? Hva inneholdt den, spurte jeg.
-Nei, brød, salat og dressing og slikt..
>_< F A I L! Ingen burger med andre ord.

Merkelig nok nevnte de ikke vegetarpizzaen jeg endte opp med å bestille. Den var faktisk ganske god, men litt kjedelig med pizza to dager på rad. Selv om jeg er veldig glad i pizza.
Slike kroer gjør meg veldig tung i hodet. Det var mye støy og jeg må prøve å fokusere mest mulig på meg selv og min egen mat for å ikke se døde kroppsdeler hvor enn jeg setter blikket. Ikke at det gikk an å snakke sammen over bråket uansett. Jeg synes det er trist at et slikt sted er fult på en søndag. Pizzaen min var ihvertfall et fargerikt innslag i en grå massen. Smitt og smule forsvant!
Jeg sultet ihvertfall ikke. Men nå lengter jeg enda mer etter juicemaskinen. Samtidig blir det nok en kveld med potetgull, cola og snop. Vil jeg noen gang bli kvitt suget igjen?

Så skal vi hjem. Lite muligheter til å lage niste. Men får smørt noen skiver til storebror og planlegger en tur innom Kinsarvik fruktutsalg og Deli da Luca. Jeg rakk dessverre aldri Kinsarvik. Så de får nok heller en bestilling fra meg om ikke lenge.
Deli da Luca er den mest veganvennlige kiosken vi har i dette landet. Prisene er vanvittige, men de har veganske vårruller, supper, wraps og salat. I tillegg ble jeg overlykkelig over å finne en smoothiebar på busstasjonen.

Neste gang skal jeg forsøke å oppsøke steder som er mer veganvennlig. Jeg burde jo dra til Bergen litt oftere, men er ikke bare bare å reise med to barn.
Det er godt å se familien igjen, høre litt sladder og stadig bli forbauset over hvor store barna blir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar