torsdag 27. september 2012

Spinatlasagne

Endelige klarte å lage en vegansk lasagne som jeg fikk tommel opp av min oste-savnende (caso morphin anyone?) mann. Og tenk at den lasagnen han ville jeg skulle lage igjen var en spinatlasagne!
Selv spiste jeg så mye at det gjorde vondt etterpå.





Du trenger:


  •  en halv pose fersk spinat skylt og avrent
  • 1 løk hakket1 
  • 1 pakke vegetarfarse
  • 1 kinesisk hvitløk eller 3 hvitløksfedd hakket
  • 2 gulrøtter i skiver
  • 3 ss vegansk smøreost naturell
  • 1 boks hakket tomat
  • 1 boks tomatsaus (Barilla, Dolmio eller lag din egen)
  • lasagneplater
  • Diverse krydder (jeg brukte løkpulver, hvitløkspulver, paprikapulver, pizzakrydder, salt og pepper)


Hvit saus:

  •  4 ss vegansk margarin
  •  3 ss mel
  •  ca 7 dl plantemelk uten smak (jeg bruker usøtet soya)
  •  1 ts salt
  •  1-2 ss næringsgjær (kan sløyfes, men anbefales)
  •  1 ts røkt paprikapulver (kan sløyfes)
  •  litt revet muskatnøtt


Slik gjør du det:

Stek løk og hvitløk i litt olje. Tilsett gulrøttene og la det surre litt.
Ha i farsen og stek den gylden. Ha i smøreosten og bland den i.

Ha i tomatsaus og hakket tomat. Krydre etter smak og la det koke mens du lager den hvite sausen.

Sett ovnen på 200 grader.

Hvit saus:
Smelt smøret i en kasserolle og bland i melet.
Ha i plantemelken mens du pisket godt. Den tykner til en tykk saus når den koker. Blir den for tykk tilsetter du mer melk, for tynn mer mel.
Ha i muskatnøtt, salt, næringsgjær og røkt paprika og rør godt. Smak til om du trenger mer. Jeg hadde også i litt vegansk ost.

Finn en ildfastform og legg ett lag med tomatsaus, litt hvit saus (spar mesteparten til toppen) og et lag med spinat.
Legg på lasagneplater og gjenta.
Topp med et tykt lag hvit saus.

Stek i 40-45 minutter.

6 kommentarer:

  1. Denne ser insane ut! Skal prøves til helgen!

    SvarSlett
  2. Takk! Den er supergod. Og når min mann sier den er god, da ER den god!
    Synes aldri jeg får nok fyll uansett hvor mye jeg lager, så pøs på!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne skal prøves i dag, gleder meg! Håper den faller i smak hos samboeren min som er super skeptisk til alt som har med vegetar\vegan mat å gjøre!

    SvarSlett
  5. Das sieht ja wirklich sehr lecker aus. Da bekommt man doch gleich hunger drauf.

    SvarSlett