mandag 14. januar 2013

Kikertrattaouille

Godt nyttår!!
Har du noen nyttårsforsetter i år?
Jeg har en kameraet som skal gå ned 50 kg! Og fordi jeg virkelig ønsker å støtte ham, skal jeg gå ned 4 kg på 10 uker, ellers må jeg gjøre noe jeg absolutt ikke vil gjøre: nemlig å synge karaoke på pub.



Yess! Nå er det ingen vei tilbake. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt 5 kg, men siden jeg nå bare har igjen 3 kg før jeg er der jeg var før jeg ble gravid, syntes jeg 5 kg ble litt mye. Siden han har en stor jobb foran seg, ønsker jeg at det ikke skulle være så altfor enkelt for meg heller, så jeg havnet på 4 kg.
"Jeg ønsker deg lykke til! Og trenger du motivasjon står jeg rett bak deg og hvisker Skycoaster for å dytte deg framover"

Etter forrige fødsel, mistet jeg resten av fødselsvekten pluss litt til da jeg begynte på jobb igjen. Den luksusen får jeg ikke denne gangen. Så da må vi satse på noe annet.
Jeg skal redusere bruken av oljer i maten. Oljer er rent fett og inneholder mange kalorier. Jeg har blitt inspirert av Dr. McDougall. Dr. Fuhrman og gjengen bak filmen Forks over knives. Ingen av de anbefaler oljer, så da har jeg lyst til å prøve jeg også.
Jeg kommer derfor til å lage en ny kategori, nemlig Low Fat.
Denne nydelige kikertrattatouillen er først ute. Den lager seg nesten selv, men trenger god tid i ovnen. Lag gjerne mye. Den er super som restemat.

Ca 4-5 porsjoner

Ingredienser:

• 8-9 dl ferdig kokte kikerter
• 1 rød løk, hakket
• 4 medium-store hvitløksfedd, finhakket
• 3 bokser med hakket tomat
• 1 rød paprika, i små firkanter
• 2 ss eddik
• 1 ss revet fersk ingefær
• 2 ss agave nektar
• 2 ts sennepspulver
• 3 ts pizzakrydder
• 1 ts havsalt
• pepper etter smak
• 2 laubærblad

Instruksjoner:

Forvarm ovnen til 200 grader.

I en dyp, ildfast form, bland alle ingrediensene sammen og rør godt.
Stek i ovnen i 30 minutter før du rører om og dekker til med lokk eller aluminiumsfolie. Stek videre i 35-40 minutter til.

Fjern laurbærbladene og server retten med ris, quiona eller lag wraps.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar