søndag 6. januar 2013

Soppgryte med shitake

Champignon. Bilde av retten får komme senere.

Jeg beklager at jeg ikke har bilde av denne retten. Jeg kastet meg nemlig over den og spiste opp halvparten før jeg kom på å ta bilde. 


2 porsjoner


  • ca 10 medium store champignon eller mer. Jeg brukte en blanding mellom vanlig hvite og aroma.
  • 5 tørket shitakesopp og vann til bløtlegging
  • 1/2 løk i skiver
  • 2 ts paprikapulver
  • 2 ts hvitt pepper
  • 2 dl soyafløte
  • 2 ss Naturell kremost
  • 2 ss maisstivelse
  • 1 ss soyamelk
  • 1 ts sennep
  • litt sukkerlikør for farge (kan utelates)
  • 1 ts tyttebærsyltetøy



Begynn med å koke opp vann og legg shitakesoppen til bløt i ca 15 minutter.
I mellomtiden kutter du soppen i passe biter.
Stek soppen i en kasserolle til de blir brune og myke. Tilsett løken når soppen er nesten ferdig.
Kutt opp shitakesoppen og stek de også. Ta vare på vannet.
Krydre med paprika pg pepper.
Tilsett ca 1 dl av shitakesoppvannet.
Tilsett soyafløten.
La det koke opp og rør så inn kremosten.
Rør ut maisstivelsen i soyamelk og tilsett blandingen for å tykne sausen.
Ha i sennep, sukkerlikør og syltetøy. Smak til med salt.

Kan serveres med potetmos.


Tips: Skulle du ikke ha shitakesopp, kan du bytte den ut med en annen type sopp. Kantarell, aroma, steinsopp, østers etc. Er de ferske bytter du ut vannet med 1 dl usøtet soyamelk. Godt blir det uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar