torsdag 31. januar 2013

Reiseskildring. En tur til Berlin



Dag 1
Stress og gourmet.




Jeg trodde jeg hadde hatt det meste på plass i går. At det ikke var så mye som gjensto. Levere hunden til hennes ferie, pakke kofferten, lage en rask middag, rydde og komme seg i seng til en fornuftig tid slik at vi var våken og uthvilt når vi skulle dra av gårde til flyplassen i halv fem tiden.
Planen begynte allerede å gå feil da gubben ringte etter å ha levert storebror i barnehagen, og relativt stresset fortalte at bilen ikke ville starte og at han sto fast der oppe i -24 grader og at Falken sa det ville ta 2 timer før det ble hans tur.
Det tok heldigvis ikke så lang tid, for plutselig ombestemte bilen seg og startet opp på egenhånd. Etter å ha kjørt opp til hundenepensjonatet, kjørte jeg rundt i lang tid for å lade opp batteriet. Vi ville ikke risikere at bilen ikke ville starte idag, eller at vi ville stå på Gardermoen en sen mandagskveld og ikke komme oss hjem.
Etter å fått hele dagen kastet bort på biltull, fikk vi flere forsinkelser på rekke og rad. En koffert var savnet og storebror våknet på kvelden og fikk ikke sove igjen. Dermed gikk pakkingen tregt med en overtrøtt gutt løpende rundt bena. Etter et par timer søvn, var vi kommet oss til flyplassen, tatt flyet til Berlin og funnet hotellet vårt. vi satset på å dra helt uten barnevogn, kun utstyrt med Meitai og Beco Butterfly 2.

Jeg har virkelig fått store forhåpninger om Berlin som en veganmekka. Jeg fikk høre at Berlin huser rundt 500 000 veganere og at byen har flere helveganske spisesteder.Først ute med mat var La Mano Verde, som var nærmeste veganrestaurant fra hotellet vårt. Først kom vi visst for tidlig, de åpnet ikke før klokken 18, og selv om det føltes som om klokken var etter 20 var den visst bare 17. Uansett kjedelig å måtte traske med slitne ben i kald vind rundt på Kürfurstedam med en baby på ryggen og en enda mer sliten 3-åring.

La Mano Verde hadde veldig fine lokaler, men følte ikke vi helt passet inn der vi kom med to barn. Ikke misforstå, helt ille var det ikke. Vi fikk barnestol og tegnesaker, allikevel var det ikke akkurat familierestaurant-vibber. Kanskje det er mer barnevennlig tidligere på dagen i lunsjtider. Dette var første gang jeg har vært på en helvegansk restaurant og jeg så virkelig fram til å spise der.
Menyen var ikke så lang, én side for middager, flere sider med vin, en side med dessert.
Jeg valgte en spinatravioli, mannen tok glasert tempeh og storebror fikk spagetti i olje og pestosaus og soltørket tomat og sjøgress. I glasset fikk vi ferkspresset appelsinjuice, fra én appelsin så det ut som.
Alle rettene så veldig bra ut. De var pent dadendert, og om alt handlet om hvor godt det så ut med øynene hadde alt vært såre vel. Dr. Joel Fuhrman sier at bare man er sulten nok så vil all mat smake fantastisk. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig. For vi var veldig sultne, og ble ganske skuffet.
Den beste retten var nok spagettien, men sjøgresset ødela for mye. I tillegg var porsjonene små, og veldig dyre.



Til dessert manglet de is, så vi endte opp med to chocolate fugde og en creme burlé. Begge var veldig gode og det beste med kveldens måltid.

La Mano Verde Vegan Restaurant
Adresse: Uhlandstraße 181, 10623 Berlin, Tyskland
Telefon+49 30 82703120
Åpningstider:
 
mandagStengt
tirsdag12:00–15:30, 18:00–23:00
onsdag12:00–15:30, 18:00–23:00
torsdag12:00–15:30, 18:00–23:00
fredag12:00–15:30, 18:00–23:00
lørdag12:00–15:30, 18:00–23:00
søndagStengt
Kollektivtrafikk: Uhlandstraße

God natt og ha en flott dag. Hilsen oss i Berlin.

2 kommentarer:

  1. Hei!



    Jeg skriver til deg fordi jeg har funnet en eller flere reisebeskrivelser som du har publisert.

    Jeg er i ferd med å lage en nettside med reisebeskrivelser, og ønsker med dette å spørre om jeg kan få benytte det du har skrevet, sammen med det som eventuelt er publisert av bilder. Jeg vil selvfølgelig legge ut hvem som er forfatter av artikkelen, og eventuelt med link til din nettside eller lignende.

    Tjenesten jeg lager vil etterhvert bli slik at besøkende selv kan laste opp sin reisebeskrivelse, med bilder og informasjon om forfatteren. Grunnen til at jeg kontakter deg og noen flere i denne omgang, er for å ha noen artikler å starte med.

    Jeg håper du gir tillatelse til å bruke dette, og ser frem til å høre fra deg.
    Du vil selvfølgelig bli kontaktet når nettstedet er online.



    Mvh
    Tom A. Hansen

    SvarSlett
  2. Glemte mailen min: Kontakt meg gjerne på post@bloggcast.no
    :-)

    SvarSlett