mandag 4. februar 2013

Dag 5 Berlin

Muren og hjem igjen

Siste dagen i Berlin. Utsjekking på hotellet var klokken 12, men vårt fly dro ikke før 21:25
Vi oppbevarte bagasjen vår på hotellet mens vi tok en siste runde rundt i byen. Nå håpet jeg endelig å få se denne muren. Den berømte muren det virker som om tyskerne gjør det de kan for å glemme.
Vi dro tilbake til Alexander platz og besøkte panoramabildet. Det var faktisk ganske stilig, men igjen skulle jeg ønske de hadde gjort mer.

Øst-Berlin følger med på deg

Jeg synes jeg lærte mer om muren av å lese på veggene i området enn jeg gjorde på noe museum.
Vi bestemte oss for å gå mot Potsdam og det viste seg å være en god idé. For neimen sto det ikke igjen en del av muren på strekningen. Endelig fikk jeg se den. Det virker fremdeles merkelig hvordan byen har vært delt i to. Og jeg tenker stille at det hadde vært intressant å se byen før muren ble revet i 89. Og spesielt fått sett før og etter.

Jeg har dessverre ikke åpningstidene til Die Mauer, men tror de stengte for entré 17:30.

På Potsdam dro vi innom et senter for å finne noe mat. Vi endte opp på en amerikansk restaurant som også serverte italiensk pizza. Det er bra jeg elsker pizza, for det er ihvertfall ikke vanskelig å få fatt i.
En kjapp tur innom Brandenburger Tor før vi dro tilbake til hotellet. Mens jeg knipset noen bilder kom det en rosa limousin kjørende inn på plassen. Ut steg det noen folk som tydeligvis var kjente nok til at folk begynte å ta bilder.

Aner ikke hvem de er jeg, men kjente var de.

Deretter var det vare å komme seg avgårde til flyplassen. Storebror var trøtt og sovnet på bussen. Jeg hadde fått feber og vond hals. Men vi kom oss hjem til slutt. Ganske så slitne.
Tips: Tax-freen på Gardermoen har forresten originale Oreo-kjeks. Den originale inneholder ikke melk slik de norske oreo-kjeksene har.

Neste gang jeg skal på bytur skal jeg tenke over følgende:

• velg et tidspunkt på året hvor det er mulig å gå med joggesko. Jeg elsker å bruke bena, men føttene mine er så rare og jeg får vannblemmer på tærne. Vannblemmer får jeg uansett sko, men kanskje jeg hadde holdt ut en dag ekstra.
  • sjekke ut tips mot vannblemmer (grunnet overstående problematikk)
  • har vi med barn, ikke ta første og siste fly selv om vi kanskje mister litt tid i byen.
  • Finne et hotell nærmest oppå en subway stasjon.
  • Skrive ut et kart fra happy cow. Mobildata i utlandet er dyrt og gratis Internett er ikke like vanlig som i Norge.
  • Kjøpe og lese en bok om byen.
  • Hotellrom med kjøkken kan være en fordel

Å reise uten barnevogn fungerte egentlig veldig bra. Hadde vi hatt med barnevogn, hadde det allikevel vært storebror som hadde brukt den. Lillesøster er jo så lett å bære på uansett. Meitai Toddler passet bra til både liten og litt større. Å ha barn på ryggen er omtrent som å ha på seg ryggsekk, den som ble slitsomt for min del var å ha baby på magen og sekk på ryggen. Det hadde uansett ikke blitt mindre stress å kjøre rundt med vogn i en snøfylt by.