mandag 18. mars 2013

Low fat brun saus

Jeg har tidligere laget vegansk brun saus med masse margarin, men siden jeg vil redusere fettinntaket måtte jeg prøve å lage en low fat versjon. Og det funket knall det. Ikke bare reduserer jeg inntaket av fett, men jeg sparer også på den dyrebare margarinet jeg må reise langt for å fatt i. Win, win.


Du trenger:


  • 5 ss mel rørt ut i 4 dl vann
  • Ca 7 dl vann med buljong. Jeg brukte to blokker fra Toro
  • 2 ss sennep
  • 1/2 ts revet muskat
  • 2 ts soyasaus
  • 1/2 ts sukkerkulør
  • 1/2 ferskkvernet pepper
  • For tykkere saus tilsett 1 ss maizenna i 1-2 ss soyamelk
Jevn ut melet i vann og varm det opp i en panne. Tilsett ca 6-7 dl med vann og buljong. Jeg brukte to blokker av grønnsaksbuljongen til Toro. 
Rør ut 2 ss med sennep, krydre med revet muskat, 2 ts soyasaus og pepper. Tilsett sukkerkuløren for farge og la det koke noen minutter. Ønsker du sausen litt tykkere kan du jevne ut maizenna i litt soyamelk som du tilsetter sausen og lar den koke seg tykkere. 

Servers gjerne til veganske kjøttkaker. 








2 kommentarer:

  1. Lagte denne i dag:) kjempe god..og veldig greit at man ikke trenger smør..som nesten er umulig for en veganerer på bygda og få tak i ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre den falt i smak. Alltid greit å spare på smøret ja.

      Slett