tirsdag 18. desember 2012

Råd og tips for veganmammaer


Er du, eller tenker du på å bli gravid som veganer? Rekk opp hånden hvis du har hørt noe av dette:
Men barnet skal vel spise "normalt"?
Du har vel tenkt å spise kjøtt igjen når du blir gravid?
Barn kan ikke være veganere!

En skrøpelig, muskelsvak veganer..
Kommentarene er mange og merkelige. Jeg har til og hørt fra en barnelege at veganske barn er skrøpelige og har lite muskelvekst. Heldigvis har jeg mine egne barn som beviser det motsatte og erfaringene til mange andre foreldre som viser at veganske barn er friske og sterke. Men det er ikke bare en dans på rosenkål å ha veganske barn. Det er en del praktiske ting å tenke på. Og jeg håper jeg kan gi noen råd i de forskjellige fasene.

Jeg skal ikke gå noe særlig inn på kosthold. Vi vet allerede at et plantebasert kosthold er bra for alle stadier i livet, inkludert graviditet og oppvekst. De som sier noe annet, vet ikke hva de prater om.

It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes.
Jeg kommer derimot til å gi noen råd på veien om det praktiske ved å ha småbarn.

Se opp for kameler. 

Det er klart at man som gravid, tenker at barna aldri skal smake noe med kjøtt, melk eller egg. Aldri gå med ull og skinn. Elske grønnsaker og frukt osv. Kjempebra utgangspunkt!
Men, realiteten et ikke så enkel. Du kan gjøre så godt du kan, men frem til barna selv er så store at de forstår veganismen og ønsker å leve slik, må du svelge noen kameler på veien (noe som er en mye større ubehagelighet for en veganer). Noen kompromisser må gjøres og feil vil begås. Vi lærer, planlegger og håper kamelene ikke er så store.

Barnehagen:

Jeg har gode erfaringer med å sende mat med til barnehagen. Vi lager litt større middager og sender med rester. Har vi lite rester, har vi kanskje noe i frysen eller vi lager noe raskt på morgenkvisten. Tilbakemeldingen fra barnehagen er kun positive.
Når barna ikke spiser som de andre, er det en fordel at maten ser og er mye bedre enn det de andre spiser. Heldigvis er ikke det så vanskelig når barnehagematen er industrimat; mat som skal være enkel og lages til mange på en gang. De andre barna er misunnelig på mitt barns mat.
Jeg har menyen til barnehagen og det hender jeg prøver å følge den om jeg kan, men det er ikke et mål i seg selv. Har vi suppe å sende med, passer det dog bra å sende den med på tirsdager som er suppedag.

Det hender at barnehagen skal kose seg ekstra og bestemmer seg for å lage noe godt ala kjeks. (True story). De var usikker på om dette var noe min gutt kunne spise, men da han ble så lei seg, hadde de gitt han en kjeks også. Det er fult forståelig for meg. Jeg liker det ikke, men jeg liker heller ikke at mitt barn blir lei seg. Neste dag tok jeg med en kjekspakke de kan ha liggende i barnehagen til slike anledninger. Om sommeren er det lurt å levere noe is som er greit å spise.

Klær:
Når det kommer til varme klær, kan jeg varmt anbefale fleece og bambus. Sønnen min har noe ull fra tidligere vi bruker til det omtrent går i stykker. Jeg synes forøvrig at ull er veldig oppskrytt. Det kjøler deg ikke ned når du er varm. De som påstår det misforstår veldig. Så om du ikke er veganer, hver så snill å ikke kle opp barnet i ull fra topp til tå på en sommerdag mens du selv går i kortbukse. (Hvis du ikker tror meg, prøv selv)
Ullen jeg har eid har aldri vart lenge før det er hull i. I tillegg er det vanskelig å få vasket. Ullens egenskap er å holde på fuktighet slik at du ikke blir iskald om du blir våt. Bambus har samme egenskap. Bambus er riktignok veldig dyrt, men det er virkelig ull også. Bambus er lett å vaske fordi stoffet er så glatt og mykt at skitten renner lett av.

Sko:
Sko er vanskelig. There I said it. Sko er en skikkelig pain in the ass. Barnesko har nemlig en tendens til å ha skinnsåler. Men fortvil ikke. Leter du hardt og lenge nok, finner du sko uten skinn.
fra brandos.no
Sorel barnesko
Vintersko er lettest. Kamik og Sorel har sko som er populære barnehagesko og som er helt skinnfrie. De er laget for å tåle svært kalde temperaturer. Høst og vår kan du bruke forede støvler alla cherox. Joggesko og sandaler er de vanskeligste. Mål gjerne føttene til barna i skobutikk og se rundt på nettet etter sommersko. Skulle du være så uheldig å få sko som ikke passer, har du 14 dagers returrett og butikker som brandos.no har fri frakt og retur.
Begynt tidlig og bruk god tid, så blir du ikke skuffet.

Familie
Dette kan være den vanskeligste posten. Har du en vegansk familie er du heldig gullgruve. De fleste har derimot Karnister som gleder seg over barna, men ikke skjønner hvorfor du er så "vanskelig".
Det er her de største kompromissene og kamelene må tas. Ikke-veganere er ikke vant med å lage vegansk mat eller lese innholdsfortegnelser. Det er nesten fælt å si det, men jeg ble litt glad da det viste seg at storebror ikke tåler mye av animalsk mat. Besteforeldre forstår kanskje ikke ideologien bak veganismen, men de fleste skjønner hva oppkast og magesmerter betyr. Jeg har sagt at det er greit at det blir brukt blå soft på brødskiver og i matlaging. Blå soft er ikke vegansk fordi den inneholder animalskbaserte vitaminer, men den er lett tilgjengelig på praktisk talt alle butikker og inneholder ihvertfall ikke kumelk. Kompromiss.
Jeg henger meg heller ikke oppi E120 og enkelte gelatininnholdige godterier.
Jeg tar gjerne med pålegg, men er man først på besøk hos bestemor, er det lov med sjokade på skiven.

Det er også vanskelig når gamle olde stolt har strikket noen vakre sokker i ull. Du kjenner din familie best. Vil de forstå at det er ullen du ikke liker, mens gaven i seg selv er kjempeflott? Eller er det bedre å la det fare?

Besøk
Besøk er ikke alltid lett. Det blir gjerne satt ut snop som ikke er vegansk selv om du er forberedt og får eller tar med vegansk mat. Det er ikke alltid man har mulighet til å ta med godteri selv. Barna forstår ikke hvorfor de kan spise potetgullet, men ikke sjokoladen f.eks. Vær ops på kameler.

Hvor mange kompromisser du ender opp med er noe du må kjenne på selv. Det finnes barn som spiser kjøtt utenfor hjemmet, noen spiser kanskje ost og vafler, mens andre ikke ønsker å gå imot prinsippene overhodet. Føles det fryktelig feil å godta noe, så la vær. Kamelene derimot, tror jeg det er vanskelig å unngå. Men de kan man lære av.


Har du selv inngått noen kompromisser? Hvordan får det deg til å føle? Hvilke kameler har du måtte svelge unna på veien?

4 kommentarer:

  1. Hvilket land kommer bambusen fra? Og hva med importeringen? Det er vel ikke særlig miljøvennlig?

    SvarSlett
  2. Det finnes over 1000 arter med bambus, så de finnes spredt over hele verden, hovedsaklig i varmere strøk som Asia, Sør-Amerika, India osv. Hvor de forskjellige produsentene får sin bambus fra vet jeg ikke. Bambusen som blir brukt til klær er ihvertfall ikke den samme som Pandaen spiser. Ullen kommer jo hovedsaklig fra Australia så det er ikke mer miljøvennlig det. I tillegg kommer forurensingen som sau lager.
    Hvordan produksjonen av bambus foregår og hvor mye forurensing som kommer ut av det, er jeg ikke sikker på.

    SvarSlett
  3. Også verdt å nevne at bambusen vokser ekstremt raskt, og at et mål med bambus gir veldig mye mer klær enn et mål med feks. bomull. Et annet miljøvennlig aspekt er at bambusplanten har et naturlig antistoff i seg som gjør at den ikke trenger sprøytemidler.

    SvarSlett
  4. Takk for tipsene! :)

    SvarSlett