onsdag 3. april 2013

Pannekaker

Mors deilige pannekaker

Tynne, søte middagspannekaker. Akkurat slik mor laget den. Eller ikke helt da. For disse er helt eggfrie. 




For å lage linfrøslim, linfrølim, linfrøavsil, kall det hva du vil, trenger du:


  • 1 dl linfrø
  • 5 dl vann
  • Kokes opp. Røres rundt. Siles. Bruk alt du får ut av blandingen.
Forvirret? Det var jeg også. Så jeg laget en video for å illustrere prossessen:


Til resten av pannekakene trenger du:



  • 6 dl soyamelk
  • 4 dl hvetemel
  • 1/2 ts salt
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1/2 dl sukker
  • 1/2 ts kardemomme
Bland det våte sammen med linfrøslimet først. Bland så i det tørre og miks dette sammen. La det svelle i minst 10 minutter og stek de så i en panne med margarin, olje eller formfett. 
Det er lett å gjøre røren tynnere, eller tykkere etter smak og behag. Bare juster mengden mel eller melk. 





4 kommentarer:

  1. Flott innlegg og video!! Veganske pannekaker er best, tenk at folk tror vi MÅ ha egg i for at det skal bli bra!

    SvarSlett
  2. Hei! Bra blogg du har : ) Tror du disse kan gjøres glutenfri også?
    Hilsen Birgitte, comeclean.no

    SvarSlett
  3. Jeg prøvde å lage de glutenfrie en gang. Bare litt tykkere. Jeg husker dessverre ikke hva slags mel jeg brukte. Pannekakene hadde en litt rar smak som irriterte meg, men det kan alltids være fordi jeg ikke var vant med glutenfritt mel. Oppskriften ble glemt bort og jeg lagde dem aldri igjen. Prøv deg fram så kanskje du finner ut av det.
    Takk for kompliment!

    SvarSlett