lørdag 29. juni 2013

7 Dager rå - dag 6

Idag har det gått ganske bra.


Jeg startet dagen med min favorittsmoothie av bananer, dadler, sitron og jordbær. Lagde ekstra stor porsjon slik at jeg fikk delt med barna og enda hadde to store glass til meg selv. 

Til middag hadde jeg store planer, og det okkuperte tankene mine en del. Det ville bli nok en fettfull middag, men det er jo lørdag. Dessuten bare måtte jeg prøve oppskriften. 



Fylt paprika med rå rømme og guacamole:

Fyll:
  • 2,5 dl med nøtteblanding. Jeg tok litt pekanøtter, litt mandler, litt paranøtter og macademianøtter.
  • 0,5 dl næringsgjær
  • 3-4 shiitakesopp. Jeg bløtla tørkede sopper.
  • 1 fedd hvitløk
  • 1 ts spisskummen 
  • 1 krm chilipulver
  • Lite dryss med havsalt
  • 1 vårløk i ringer
  • 3-4 blader med bok coi
  • 2-3 skiver syltede jalapenos, hakket 
  • 1 boks mais
  • 2 Ss hakket persille 

4 paprika hvor du kutter bort toppen og fjerner frøene. 

Kjør nøttene til smuler i en kjøkkenmaskin sammen med næringsgjæret. Tilsett soppen og krydderet og kjør til alt er knust. 
Kutt opp resten av grønnsakene og ha det i en bolle. Rør inn nøtteblandingen og ha fyllet oppi paprikaene. Jeg kan tenke meg at de også vil være god bakt. 
Server med rømmesaus og guacamole. 

Rå rømme:

  • Ca 2 dl cashewnøtter
  • Saften av 1 sitron
  • Litt pepper
  • Bittelitt salt
  • Vann til ønsket konsistens

Kjør nøttene til smuler i kjøkkenmaskinen, tilsett sitron, pepper og salt. Hell på vann til du får den konsistensen du ønsker. Den setter seg litt etterpå så du kan fint ha i litt mer vann enn du tror. 

Guacamole:

  • Moss 2 avokoader
  • Tilsatt sitronsaft til ønsket mengde. 
  • Ha i litt sitronpepper. 



Jeg skal si jeg ble mett. Men det var ikke bare positivt. Jeg merket godt hvor tung maten var i forhold til når jeg kun har spist frukt og grønt i sin naturlige stand og med lite fett. Jeg fikk faktisk litt vondt i magen. Det var som om jeg hadde spist en stor sten. 
Hodet var fornøyd, mens kroppen ikke var det. 
Det skal bli en Low-fat dag igjen imorgen. Ukens siste dag. Bananene begynner heldigvis å modnes. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar