torsdag 12. april 2012

Kontroll og sukkerdrikke

Idag er jeg 28 uker på vei og det var tid for 28 ukers kontrollen og glucosebelastningstest.

Dette er en test jeg må ta fordi jeg fikk svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap rundt uke 28.
Svangerskapsdiabetes er en slags type 2 diabetes som oppstår fordi kroppen må øke insulinproduksjonen under svangerskapet for å holde blodsukkeret stabilt.
Gravide med Bmi over 27, gravide eldre enn 38 år og de som får sukker i urinen må ta denne testen. Den består i å møte fastende opp på legekontoret eller sykehus, ta en blodprøve før du får et glass med sukkervann som skal drikkes. Dette er veldig søtt, og på en tom mage er det veldig lett å bli kvalm. Om å gjøre å ikke kaste opp, for da må man begynne på nytt.

Deretter blir man sittende og vente i to timer, hvor man skal ta det rolig, før ny blodprøve blir tatt. Slik får man nivåene for blodsukkeret på det laveste og høyeste nivået.
Er blodsukkeret på over 7, to timer etter sukkerinntaket, er dette for høyt.
Hva som skjer videre avhenger av hvor høye målinger du hadde. Sist hadde jeg verdier på grensen (7-8) og klarte å holde diabetesen i sjakk ved å kutte ut sukker, sjokolade og ved spise og kontrollere blodsukkeret flere ganger daglig. Jeg fikk råd om lite karbohydrater og slet veldig. Det var lite jeg kunne spise som ikke ga meg for høye verdier. Ganske slitsomt, jeg var glad jeg fødte en måned for tidlig.

Er nivåene høyere enn 9, blir man henvist videre.
Konsekvensene kan være et stort barn og at man kanskje må begynne med insulin.

Noen oppdager først at de har fått diabetes type 2, når de går gravide. Derfor blir det tatt en ny test 3 måneder etter fødselen for å se om det kun var svangerskapsdiabetes, eller type 2 diabetes. Det er viktig å være obs på at de som får svangerskapsdiabetes har økt risiko for å få diabetes type 2 senere i livet hvis man ikke er forsiktig. Dette er fordi insulinproduksjonen synker med alderen. Men faktorer som overvekt, lite mosjon og usunn mat øker sjansen for diabetes.

Har du fått påvist svangerskapsdiabetes, må du skifte til et såkalt diabetikerkosthold. Problemet er at det ikke virker som om alle er enige om hva det innebærer. Å unngå raffinert sukker, er jo klart, men noen gir råd om et kosthold som består av lite karbohydrater og mye fett, mens andre mener omvendt. Mye karbohydrater og lite fett.

Hvordan kan et vegansk kosthold hjelpe deg og din diabetes?


Det er ihvertfall sikkert at kosthold er viktig når det gjelder diabetes. En sunn, vegansk diett vil bestå av mye grønnsaker, frukt, bønner, linser og korn, men lite fett og null kolesterol. Masse godsaker for kroppen i form av karbohydrater, fiber, vitaminer og mineraler. Du spiser ofte som hjelper med å holde blodsukkeret stabilt, og mange går ned i vekt fordi frukt og grønt naturlig inneholder lite kalorier i forhold til næring og hvor godt det metter.
Bytt ut hvitt brød og pasta med fullkornsalternativer, det hjelper på blodsukkerstigningen.

Jeg har selfølgelig klokketro på at en vegansk diett vil være et ideelt for alle med diabetes. Det er bare tull at frukt gjør deg feit, og at fruktsukker vil gi deg diabetes.
Nysgjerrig på resultatene etter testen?



Fastende blodsukker: 4.8
2 timer etter sukkerdrikk: 4.7


Kan det bli mer perfekt?



Ønsker du å lære mer om vegansk diett og diabetes, anbefaler jeg denne videoen til Dr. John McDougall hvor han snakker om hvordan diabetes oppstår og hvorfor vegansk mat er ypperlig for å bli kvitt diabetes.
Denne filmen er lang, men verdt å få med seg.
Om du ønsker en kortversjon er disse 3 minuttene en fin oppsummering:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar