onsdag 4. april 2012

Ukesprosjekt

Noen ganger fått spørsmål fra kjøttspisere hvor du får næringen din fra?

Det har jeg. Ja, opptil flere ganger. Jeg er fristet til å spørre det samme tilbake, men nå har jeg gjort noe enda bedre. Jeg har i løpet av 7 dager, notert ned alt jeg har spist og registrert alle næringsstoffene denne maten har gitt meg. Det viste seg å være en ganske lærerik uke. 


Det hele startet med at jeg ble kjent med Cron-O-Meter. En nettside og app hvor du kan legge til maten du spiser og den viser deg sånn ca hva du trenger og hva du får i deg i løpet av dagen. 
Det er mulig å legge inn info om graviditet og amming, noe jeg også gjorde. Dette førte til en økt anbefalt daglig dose av en del stoffer. Jeg besluttet å senke noen av disse igjen, da de var forholdsmessig høye. 

  • Kalsium: Cron-O-Meter foreslo et inntak på hele 1000 mg kalsium om dagen. De norske myndigheter anbefaler et inntak på 900 mg for gravide og ammende. Men dette er svært høye anbefalinger, og kommer nok av at mange nordmenn får det meste av sitt kalsiumopptak fra melk og meieriprodukter. Opptaket fra grønnsaker er mye bedre, og i land hvor inntaket kommer hovedsaklig fra grønne planter, er anbefalingene halvert. Jeg satt derfor anbefalt inntak ned til 800 mg, men vil si meg fornøyd så lenge jeg er over 4-500mg.
  • Jern:  Cron-O-Meter foreslo et himmelsk høy tall på nærmere 40 mg daglig. De norske anbefalingene for jern i graviditeten er på mellom 15-25 mg. Jeg senket den derfor ned til 20 mg. 
  • Folat: Cron-O-Meter foreslo et minimumsinntak på 600 ug. I Norge er det anbefalt at alle som planlegger å bli gravide eller er gravid i første trimester har et inntak på minst 400 ug. Jeg senket defor kravet ned til 400 ug. 
  • Kaloriinntaket: Cron-O-Meter foreslo et kaloriinntak på mellom 2200 kalorier og 2500 kalorier. Jeg må innrømme at dette ble for mye for meg. Jeg slet med å få i meg denne mengden uten å ty til usunn mat og godteri. Med bekkenløsning og stillesittende hverdag, tror jeg ikke kaloribehovet mitt er så høyt. Jeg har allikevel valgt å la anbefalingen stå som den er. 
  • Fett: Cron-O-Meter anbefaler et daglig inntak av mellom 65 og 195 g fett. Jeg har ingen ambisjoner om å nå et så høyt fettinntak. 
  • Proteiner: Det anbefalte inntaket av proteiner er 0.8g per kg kroppsvekt. For gravide er anbefalingen 1.1g. WHO anbefaler at 5% av kaloriinntaket er proteiner, og det tryggeste er å ligge mellom 5-10%. 5% er såpass lite at det er umulig å ikke få i seg nok. Jeg satt minimum inntak på 65g. 


Søndag. Dag 1:

Jeg gjør meg kjent med Cron-O-Meter. Vi hadde grønnsakswok til middag. Det gjorde nøyaktig måling litt vanskelig. Jeg har gitt opp å prøve å registrere pålegg. 
Dagens målinger. 

Mandag. Dag 2:


Det morsomte med denne dagen, var oppdagelsen av omega 3. Innen jeg hadde spist lunsj, var jeg allerede godt over daglige inntaket. Innen dagen var over hadde jeg fått i meg 183% uten å ta noe tilskudd. 
Hvorfor tror folk at de må drepe fisk for å få i seg omega 3?
Siden det kun er kortkjedet omega-3 i grønnsaker, pleier jeg å ta tilskudd av omega-3 fra alger. Sånn for sikkerhetsskyld.
Middagen i dag var makaronigrateng. En slager for hele familien.


Tirsdag. Dag 3: 

I dag startet vi dagen med en grønn smoothie. En fin måte å få i barna litt grønnsaker. Jeg lærte at Tine kan ta seg en bolle! Kalsium er 0 problemer å få i seg selv om man ikke vil ta i kumelk. 
Til middag hadde vi ovnsbakte grønnsaker med Balsamico dressing. Ny smoothie til dessert og to veggie-pølser til kvelds. 


Onsdag. Dag 4


Det er ikke bare bare å skulle måle alt man spiser. Det tar ekstra tid, og jeg garanterer at det nok er noen feil her og der. Hvor mye mango og hvor ananas det var i den smoothien jeg kjøpte i lunsjen, aner jeg ikke. Det ble rett og slett øyemål. 
Dagens lærdom: Det er vanskelig å måle hvor mye suppe du spiser. Det er mye fett i kokosmelk, og spiser du en moo-free sjokolade, får du i deg mange tomme kalorier. 


Torsdag. Dag 5


I dag fikk jeg prøvd å legge til trening på Cron-O-Meteret også. Var hos manuell terapeut for å trene litt bekkenmuskler og jeg utnyttet da sjansen til egentrening i samme slengen. Det er ikke mye jeg kan gjøre med et kranglete bekken, men en innsats på ellipsemaskin og litt vektløfting går bra.
Med taco til lunsj, var det ikke lett å beregne hvor mange gram salatblader jeg fikk i meg, eller hva som var i smoothien jeg tok etter trening. 


Fredag. Dag 6.

Ingen måling i dag. Jeg og kommende storebror tok oss en tur på Vegan-hang out. Umulig å få målt hva som ble spist, men jeg kan nevne at det ble spist thai gryte, indisk chana masala, frukt, rå sushi, rå mandelbrød, skoleboller, fletteloff og missippi mud pie. 

Lørdag. Dag 7.

Nok en dag som var vanskelig å måle. Loff til frokost er lov på en lørdag og bær til lunsj.
Jeg hadde egentlig tenkt til å lage Tikka Masala i dag med Seintan kylling, men da vi kom over fryste, italienske pizzabunner med tomatsaus, men ingen ost, endte vi opp med dette i stedet. Fyll tatt på øyemål, men det var ihvertall paprika, løk, mais, soltørket tomat, hvitløk og artisjokkhjerter. Pizzaen var så god at jeg spiste to stykker. 
Til dessert spiste vi rester av kaken jeg lagde til Vegan Hang-out. Den inneholdt tofu (proteiner) og soyamelk (kalsium) pluss en masse sjokolade (sukker).



Søndag. Dag 8


Middag hos svigers i dag. Så vet ikke helt hva og hvor mye det var av det jeg fikk å spise. Det var en god bønnegryte med sopp, brokkoli og blomkål. Frukt til dessert og 4 pølser til kvelds. Måtte prøve en ny type veggie-pølser til kvelds, og det var så godt at jeg spiste alle sammen. 



Oppsummering

Det har vært både gøy og slitsomt å registrere alt av mat. Jeg synes jeg har lært mye om hvordan jeg spiser.  
Men noe må være feil med kaloriinntaket. Enten er anbefalingen for høy, eller utregningen feil. Jeg har spist meg rullende mett hver dag, og nesten kun kjent sult før frokost. Jeg har vært ubehagelig mett de dagene jeg har nådd 100%. Da kan jeg ikke utelukker at ikke noe annet er feil heller. Pålegg, margarin og olje som alle inneholder en del kalorier, har ikke blitt registrert.

Men nå er jeg glad jeg er ferdig med denne kaloritellingen. Jeg er veldig glad det ikke er noe jeg må gjøre hver dag. Dette skal feires med litt potetgull. Har hatt en ny pose fra Sørlandschips som har fristet meg, men ikke orket å begynne å legge inn alt av "næring" fra denne med veiing av hvor mange gram chips jeg har spist.

Forresten:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar